Lene Langballe, Zink og Fløjter

Anne Kirstine Mathiesen, Orgel og Cembalo

Læs vore CV'er herunder og om vore mange koncertprogrammer og projekter længere nede.

Lene Langballe

Begyndte sit blokfløjtestudie på det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 1992.

Herefter studier på Civica Scuola i Milano hos Pedro Memelsdorff med afsluttende diplom i 1997.

Videre studier i blokfløjte hos Conrad Steinmann og zink hos Bruce Dickey på Schola Cantorum Basiliensis med solistdiplom i 2002.

Yderligere specialisering med zink i paris hos Jean Tubery og William Dongois.

Koncertaktivitet som blokfløjtenist og zinkenist i samarbejde med Europas førende ensembler for tidlig musik.

Med trioen Festa Musicale var Lene prisvinder ved P2’s Kammermusikkonkurrence i 2002.

Har undervist på MGK i Sønderjylland, Skt. Annæ Gymnasium og Guldborgsund Musikskole.

Siden 2004 ansat som lærer i blokfløjte og kammermusik på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Anne Kirstine Mathiesen er organist og kantor ved Sct. Nicolai Kirke, Køge siden 1992.

Orgel- og solistklassestudier på det Kgl. Danske Musikkonservatorium med blandt andre

Professor Hans Fagius, Jørgen Ernst Hansen og Jesper Madsen som lærere.

Omfattende koncertvirksomhed både som solist og kammermusiker og som efterspurgt

Akkompagnatør med mange af hovedstadens større korensembler i både ind- og udland.

Flere CD-indspilninger og modtog i forlængelse af sine studier flere større talentlegater og anerkendelser.

Beskikket som ekstern censor ved Musikkonservatorierne i Danmark i perioden

2020-24 og konsulent i forbindelse med organistansættelser i Helsingør Stift fra 2020.

Tilsammen udgør de BarokBureauet, et ensemble for tidlig musik, der dog ikke holder sig tilbage for at afprøve improviserende og nyere musik på deres efterhånden omfattende repertoire.

Læs om vore forskellige spændende programmer og projekter herunder:


Engelske Masquedanse!

Koncerten er udformet og frit fortolket efter inspiration af den engelske Masque tradition.

Vi optræder enten som duo eller i selskab med andre musikere, ofte og meget gerne med Poul Høxbro – på pibe og tromme, fløjter og slagtøj!

Vi tager publikum gennem de forskellige sindsstemninger, der er at finde i tidens repertoire. Der er musik til dans, til sorgløs glæde, til eftertænksomhed, til kamp, til melankoli, til sorg og meget mere. En Masque er samling af lyrik, der scenisk og dramatisk er opsat i anledning af et bal. Masquen består af en kombination af tale, dans, sang og musik. Dansen er en hovedingrediens, og selve dansegruppen (kaldet “masquers”) består varierende af mellem 8 - 16 dansere, ofte flere dansegrupper, og disse ville typisk være hoffets medlemmer, adelsfolk der altså således indgik i forestillingen. Dansernes rolle var at sætte rammen om det hele, de hverken sang eller talte, men bar historien via deres overdådige kostumer og ofte imponerende koreografier. Man skal altså forestille sig en “happening”, hvor selve hoffet indgår, hvilket i vores tid ville være tæt på utænkeligt.

Uden digter og skuespilsforfatter Ben Johnson (1572-1637) ville den særlige Engelske Masque ikke være overleveret som en egentlig dramatisk form. Ben Johnson var en nær ven af Shakespeare, og i tæt kontakt med alt hvad der rørte sig i skuespil og i musikkens verden. Takket være hans udførlige beskrivelser af både indhold og scenografi, er det muligt efter 400 år at forestille sig disse opførelser, der hver gang var vidt forskellige, med vekslende temaer og medvirkende. Blandt komponisterne finder vi Hugh Ashton, S. Scheidt, T. Morley, Dowland, W. Byrd og Michael Praetorius samt danse fra John Playfords The English Dancing Master.

Vivaldi opus 10 - ’Pocketedition’

Antonio Vivaldis fantastiske opus 10, som består af 6 fløjtekoncerter, spilles normalt af orkester og solofløjte. Når vi med et glimt i øjet skriver ’Pocket-edition hentyder vi til den beskrivelse af bøger, som er en lille udgave af en bog, som man kan have med i lommen, altså en rejseudgave. Og da det jo ikke så ofte er så nemt at samle et helt orkester, så har vi altså produceret denne ’rejseudgave’ af Vivaldikoncerterne, som kun kræver et orgel, en organist og en fløjtenist. Samlet udgør musikken en perfekt varieret koncert på omkring 50 minutter, men vi spiller også gerne uddrag og kombinerer med anden spændende musik f. eks fra vores Masque danse-program.

På vores nyeste CD-indspilning præsenterer vi netop Vivaldis Opus 10, 6 fløjtekoncerter, hvoraf de tre har titler fra naturen i stil med De fire Årstider.

Orkesterpartiturerne er transskriberet for orgel af Anne Kirstine Mathiesen.

Musik fra Hansastaderne: Prætorius, Sweelinck, Scheidt og Schütz

Nyeste skud på stammen er dette program, der koncentrerer sig om Nordtyskland, der på komponisternes tid var meget tæt knyttet til Danmark. Vi har bl.a. samlet en række af tidens danse fra Praetorius’ samling Therpsichore fra 1612 og arrangeret til vores besætning på meget afvekslende vis. Dertil spiller vi en “Battaglia” (et slag) som bedst kan beskrives som et slagmaleri i toner, hvor hæren går i krig på slagmarken, trompeterne gjalder, hestene galopperer, soldaterne kæmper, vinder (eller taber), og sejren fejres til slut.

Vores ide med en del af programmet er også at blande solistiske orgelværker med en ekstra stemme, der kan noget andet og mere end et orgelregister, nemlig at være dynamisk. Zinken er et meget ekspressivt instrument, der kan spille yderst dynamisk, og den kan udforme musikalske fraser på en helt anden måde end orglet kan alene. Det giver nogle nye, spændende muligheder for at eksperimentere med repertoiret, hvor soloinstrumentet således indgår som et nyt og ekstra klanglag. I f.eks. ekkovariationer af Sweelinck og Scheidt, som var meget populære på den tid, giver det en helt fantastisk effekt at lade zinken enten være ekkoet, der besvarer et udsagn, eller være den, der kaster temaet ud, som orglet så svarer på på forskellige måder.


Vi er for tiden netop ved at færdiggøre en ny CD-indspilning, som er optaget på det fine Svalerede-orgel i Sct. Peders kirke i Næstved og med netop Poul Høxbro som special guest star på slagtøj. Den er støttet af Solistforeningen og Gramex og forventes at udkomme i efteråret 22.

En engelsk masque arrangeret for fløjte og cembalo af Anne Kirstine Mathiesen

En engelsk masque fra Playfords 'The english Dancing Master

Fra CD-releasekoncerten i Nakskov

Koncert i Sct. Nicolai kirke, Nakskov

Udsnit fra malerier på pulpitur i Køge kirke